Svårt att välja bland alla språkleverantörer?
ASR, Auktoriserade Språkutbildares Riksorganisation vänder sig till företag, organisationer och offentlig förvaltning, som köper språkutbildning och vill vara säkra på att språkföretaget kan erbjuda ett långsiktigt samarbete med genomgående god kvalitet.
Vad bör man tänka på när man köper språkutbildning?
ASR har gjort en lista över relevanta frågor, som gör det lättare att hitta rätt:
Om språkföretaget
- Hur känns kontakten med språkföretaget?
- Finns ett verkligt intresse för just ditt företags/din organisations behov?
- Begär referenser.
- Begär ett kundmöte.
- Begär offert.
- Hur ser språkföretagets organisation, administration och anställningsförhållanden ut?
- Hur sker bokning, fakturering, betalning?
- Är företaget medlem i branschföreningen ASR
Vad erbjuds?
- Allmän inriktning / yrkesinriktning?
- Intensivutbildning / extensivutbildning?
- Grupputbildning / individuell utbildning?
- Var bedrivs utbildningen? På företaget eller hos kunden?
- Finns distansutbildning / e-learning?
- Erbjuds utbildning i Sverige / utbildning utomlands?
- Vad menar språkföretaget med ”en lektion” (45 eller 60 minuter), ”en heldag”, ”en intensivvecka” (antal timmar)?
- Erbjuder företaget kompletterande tjänster, t.ex. utbildning inom närliggande områden såsom affärskultur, presentationsteknik, interkulturell kommunikation m.m.?
Särskilda frågor vid e-learning och utbildning online/på distans
- Är det fråga om lärarledd utbildning eller självstudier?
- Sker utbildningen i realtid eller är lektionerna förinspelade?
- Erbjuds grupputbildning/individuell utbildning?
- Finns öppna/slutna (företagsinterna) grupper?
- Hur stora är grupperna?
- Erbjuds internationella grupper?
- Vilken plattform används?
- Vilken utrustning behöver deltagarna?
- Var sitter läraren?
- Hur långa är utbildningspassen?
- Hur skyddas eventuella känsliga uppgifter eller affärskritisk information som diskuteras/presenteras under lektionerna?
- Vilken erfarenhet har leverantören/läraren av att leda utbildning online? Referenser?
Vad ingår i priset?
- Behovsinventering, nivåbedömning, utvärdering?
- Utbildningsadministration?
- Utbildningsmaterial?
- Restid / resekostnader för läraren?
- Utbildningslokaler?
- Teknisk utrustning?
- Kostnad för avbokning/ ombokning?
- Pris per grupp eller per deltagare?
Om utbildningen
Förberedelser
- Hur genomförs behovsanalys och nivåbedömning?
- Hur bedömer språkföretaget möjligheten att nå era mål inom önskad tidsram / kostnadsram?
- Hur snabbt efter beställning kan utbildningen komma igång?
- Vem sköter utbildningsadministrationen, språkföretaget eller du som kund?
Genomförande
- Vilka metoder och vilken pedagogik används?
- Hur flexibelt är upplägget?
- Vilken typ av utbildningsmaterial och modern teknologi används?
Resultat och uppföljning
- Hur utvärderas utbildningen?
- Testas resultatet?
- Vilken uppföljning erbjuds?
Vilken bakgrund har lärarna
- Lämplig språklärarutbildning för uppdraget?
- Erfarenhet av specialinriktad språkundervisning (t.ex. inom områdena affärer, ledarskap, HR, teknik, data, finans, juridik eller medicin)?
- Kunskaper i svenska?
- Har läraren språket som modersmål?
- Motsvarar utbildning och erfarenhet den kompetens som krävs för uppdraget?
Europarådets referensram för språk
Information på svenska om Europarådets referensram finns här:
Wikipedia
Skolverket
Som en hjälp vid nivåbedömning och målbestämning rekommenderas språkföretagen att använda Europarådets referensram för språk (CEFR). Referensramen kan kompletteras och förtydligas inom vissa affärsspecifika områden.
Council of Europe - Common European Framework of Reference for Languages (CEFR): Learning, teaching, assessment