ASR har talat med Margareta Björk
(vid tidpunkten för intervjun) fullmäktigeordförande i Stockholms stad.
Margareta har ett förflutet som lärare, har jobbat på Sveriges Förenade Studentkårer och vid
Sveriges Industriförbund. Till Stadshuset kom hon från posten som ordförande i Södermalms
stadsdelsnämnd. Margareta lägger stor tonvikt vid de mjuka frågorna i samhället och betonar
att språk, studier i språk och vikten av kunskaper i språk finns med hela livet, både
yrkesmässigt och som privatperson.
Inlärning av språk bör påbörjas i tidig ålder, då är barn receptiva, nyfikna och orädda. Skolan
har sedan ett stort ansvar att förvalta och fördjupa kunskaperna för att förbereda för studier,
yrkesutbildning och mobilitet i världen.
Är språk ett verktyg för integration?
Absolut. Kunskaper i språk är ingång till allt. Man måste få möjlighet till studier i språk men
även ta ett eget ansvar och ha en vilja att lära sig det språk man behöver för fritid och arbete.
Är språkkunskaper viktigt för en förvaltnings politiker och tjänstemän?
Naturligtvis krävs kunskaper i språk på olika sätt i arbetet från att läsa manualer och rapporter
till att möta gäster från andra länder som stadens företrädare. Som stadens representant vet
Margareta detta av egen erfarenhet från statsbesök och besök av andra länders ambassadörer.
Viktigt är också att kunna tala med medborgare som har andra modersmål än svenska.
Margareta berättar om projekt där staden har utbyte av elever på gymnasienivå med
gymnasier i Kina och Indien, vilket innebär att då behövs ett gemensamt språk som engelska
samt kunskap om värdlandets kulturella och sociala koder.
Är språk och språkutbildning en politisk fråga?
Det fattas politiska beslut på olika nivåer när det gäller språkutbildning i staden och staden
satsar stora resurser på språkutbildning. I stadens uppdrag ligger att ge god service åt
invånarna, vilket naturligtvis också innebär att kunna kommunicera med dem.
Nu satsas t ex mycket på kunskaper i svenska för personal inom äldreomsorgen. Det är en
viktig del av kvalitetsarbetet inom vård och omsorg att ge personalen möjlighet att använda en god svenska i arbetet, men också ur rättssäkerhetssynpunkt för våra äldre. Staden har också på
sin hemsida information på många olika språk
Språklig mångfald en rikedom
En viktig del är att människor från andra länder och med andra modersmål ska få möjligheter
att bibehålla hemlandets språk och kultur. I Stockholm finns såväl förskolor som
äldreboenden med olika språkliga inriktningar.
Som en stor arbetsgivare kan kommunen även utnyttja de språkkunskaper som människor har
med sig, när de kommer till Sverige men de behöver även goda kunskaper i svenska för att
fungera helt på arbetsmarknaden.
Margareta berättar om Arbetsmarknadsnämnden
Stockholms stad stärker sitt arbete för att få fler människor i jobb. 1 juli 2011 inrättades därför
en ny arbetsmarknadsnämnd och även dess förvaltning. Med detta har staden samlat alla
aktiva insatser som görs för att rusta människor för jobb och nya utmaningar i en förvaltning.
Arbetsmarknadsförvaltningen har tre uppdrag:
• Den ska hjälpa fler arbetslösa till egen försörjning
• Den ska öppna dörrar för unga och nyanlända
• Den ska erbjuda språngbrädor för karriären
Nämnden ansvarar också för SFI-utbildning och för att anordna samhällsorientering för
nyanlända. Nämnden har hand om det kommunala uppföljningsansvaret för 16-19 åringar och
den samordning som krävs med andra nämnder för att hitta nya vägar för ungdomar ut på
arbetsmarknaden eller till studier. Nämnden har också ansvar för minoritetsspråken.
ASR konstaterar med tillfredsställelse att språk, språkkunskaper och utbildning i språk är en viktig fråga i stadens styrande.
ASR tackar för ett trevligt samtal!