ASR har pratat med Carl-Johan Gestrup
Specialiserad på frågeteknik för fördjupade kontakter och bedömningar i samtal och intervjuer
Carl-Johan har en bakgrund inom HR-området statligt och privat med erfarenhet av rekrytering, utveckling, ledarskap och information. Detta kopplat till kunskaper om och i språk har gjort att ASR – Auktoriserade Språkutbildares Riksorganisation – valt att samarbeta med Carl-Johan när det gäller bedömning av kvalitet vid genomförande av utbildningar i språk.
Under 2011 ska samtliga medlemsorganisationer i ASR genomgå en kvalitetsrevision, som innebär en strukturerad genomgång av förutsättningarna att ge kunden en modern och pedagogiskt upplagd utbildning i språk. Administration, arbetsrätt, kundkontakter och miljöaspekter ingår också samt att all verksamhet grundar sig på god etik och moral. Till grund för revisionen ligger kvalitetsdokumentet Q3000.
Carl-Johan Gestrup betonar vikten av en kvalitetsrevision. Alltmer handlar om förtroende, inte minst gäller det företag som ska stärka språkkunskaperna hos medarbetare som blir representanter i mötet med en annan kultur. Då är kvalitetssäkrade utbildningar en seriös signal. En genomgång av tjänsten utifrån en strukturerad mall fungerar bra, menar Carl-Johan.
Naturligtvis är det av stor vikt att revisorn är oberoende och att frågeställningarna är kända och bearbetade av respektive organisation i förväg.
En revision består av tre steg som alla är viktiga:
- Förberedelser, framtagande av underlag och genomgång av rutiner
- Revisionssamtalet
- Revisorns rapport och ytterligare reflektioner som den kan ge upphov till
En kvalitetsrevision genomförd på ovanstående sätt fungerar både som en egenkontroll och som en oberoende genomgång.
Kunder ska kunna förvänta sig hög kvalitet på utbildningar i språk och också veta att den grundar sig på kontrollerbara fakta.
ASR tackar för ett trevligt samtal.